Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym
Klient w zakresie dostępności urzędu może:
- poinformować o braku dostępności - taka forma zgłoszenia ma wyłącznie charakter informacyjny
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej - może go złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy po wykazaniu interesu faktycznego, a więc wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług urzędu
- wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej - z żądaniem może wystąpić każdy
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności
Wniosek o zapewnienie dostępności w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki - nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami przypadkach braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd proponuje rozwiązanie alternatywne.
Złożenie wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej można:
- wypełnić i wysłać na adres:
Starostwo Powiatowe w Zawierciu, ul. Sienkiewicza 34, 42-400 Zawiercie - przynieść wniosek do Punktu Informacyjnego w Starostwie Powiatowym w Zawierciu (parter budynku)
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Powiatu Zawierciańskiego sod@zawiercie.powiat.pl
- poprzez ePUAP - /spzawiercie/skrytka
Tryb odwoławczy
Gdy Powiat Zawierciański nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni - w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki - nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym w żądaniu o zapewnienie dostępności cyfrowej, nie jest możliwe w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie żądania
Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej można:
- wypełnić i wysłać na adres: Starostwo Powiatowe w Zawierciu, ul. Sienkiewicza 34, 42-400 Zawiercie
- przynieść do Punktu Informacyjnego w Starostwie Powiatowym w Zawierciu (parter budynku)
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Powiatu Zawierciańskiego sod@zawiercie.powiat.pl
- poprzez ePUAP - /spzawiercie/skrytka
Tryb odwoławczy
Gdy Powiat Zawierciański nie zapewnił dostępności cyfrowej:
- w sposób i w terminie 7 dni od dnia złożenia żądania(podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia żądania (w terminie wydłużonym) albo
- [z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu./li]
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni - w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.